Hoe bepaal je de beste vraagprijs van je huis?

Hoe bepaal je de beste vraagprijs van je huis?

 

Oftewel, hoe kom je tot de optimale verkoopstrategie

Als u uw huis gaat verkopen, wilt u natuurlijk weten welke vraagprijs u het beste kunt hanteren. De achterliggende vraag is: voor welke verkoopstrategie kiest u? Gaat u voor een lage vraagprijs om veel kijkers te trekken of gaat u voor een hogere vraagprijs om een zo hoog mogelijke koopprijs te realiseren. En wat bepaalt nog meer de waarde van uw huis? Wij kunnen u alles vertellen over de vraagprijs voor uw huis en de voor- en nadelen van de verkoopstrategieën.

De vraagprijs van uw huis bepalen

Een makelaar is goed op de hoogte van de lokale ontwikkelingen en de actuele transactieprijzen die zijn gerealiseerd. Schakel daarom altijd een makelaar in. Zeker in de huidige markt, doe u uzelf tekort als u alleen naar verkoopprijzen uit het verleden kijkt. De huizenprijzen ontwikkelen in de meeste delen van Nederland dermate snel, dat het ook belangrijk is om in te schatten hoe de ontwikkeling in de nabije toekomst is. Dus trek de trendlijn door die zichtbaar is. Een deskundige lokale makelaar voert niet alleen een data-analyse uit, maar kan ook een ‘tandje dieper’ analyseren. Als expert kent hij/zij  de bijzonderheden van uw pand maar kunnen ook opvallende transactieprijzen van andere woningen goed worden geduid.

Besluit u uw woning te verkopen? De makelaar zal dan eerst jouw woning inspecteren. Op basis van deze inspectie en aanvullende informatie zal de makelaar vervolgens een advies geven over de vraagprijs. De aanvullende informatie die de makelaar gebruikt, is onder andere de transactieprijs van vergelijkbare type woningen of appartementen uit de buurt. Verder zal de makelaar onder andere de perceelgrootte en het woonoppervlakte meenemen in het advies. Ook besteedt de makelaar aandacht aan de staat van onderhoud en de eventuele verduurzaming van de woning. Allemaal factoren die de vraagprijs en waarde van uw huis bepalen.

De meeste makelaars zullen een vraagprijs adviseren met een boven en ondergrens. De bandbreedte biedt u ruimte. Als verkoper bepaalt u uiteindelijk in samenspraak met de makelaar welke vraagprijs u voor uw huis gaat hanteren. De keuze voor de uiteindelijke vraagprijs is onder andere afhankelijk van de verkoopstrategie.

Welke verkoopstrategieën zijn er zoal?

De verkoopstrategie gaat vooral om het bepalen van de vraagprijs. U kunt ervoor kiezen om een relatief lage vraagprijs te hanteren. Het voordeel van deze strategie is dat er waarschijnlijk veel gegadigden uw woning willen bezichtigen. Door vervolgens alle kijkers de gelegenheid te geven om te bieden voor een bepaald tijdstip, maak je optimaal gebruik van de animo die er is voor de woning. De makelaar kan gebruik maken van de online-bieden-tool van de NVM. Deze tool is transparant en makkelijk in gebruik. Maar er zijn kosten aan verbonden. Bovendien kan het een prijsopdrijvend effect hebben.

Het voordeel van de ‘lage-vraagprijs-strategie’ is dat de woning waarschijnlijk snel verkocht wordt. De woning heeft door de lage prijs een breder zoekprofiel. Daardoor bezichtigen veel mensen uw huis, waardoor u in theorie een hoge prijs ‘uit de markt’ haalt. Het nadeel is dat er relatief veel ‘koopjesjagers’ komen kijken bij jouw huis, die verwachten de woning voor een lage prijs te kunnen kopen.

U kunt er ook voor kiezen om een hoge vraagprijs te hanteren. Hiermee geeft u een duidelijk signaal af, voor welk bedrag u uw woning wilt verkopen. Mensen die komen kijken, zijn serieuze kijkers. U mag er vanuit gaan dat het budget van deze kijkers toereikend is en dat zij in staat zijn om de uiteindelijke koopprijs te kunnen financieren. Deze strategie kent echter meer risico. Het zal mogelijk langer duren voordat de woning verkocht is. En is de vraagprijs te hoog en komen er geen kijkers, dan staat de woning langer te koop en wordt het steeds lastiger om een goede transactieprijs te realiseren. Zeker als de vraagprijs na een tijdje wordt verlaagd.

Overigens kan de gekozen vraagprijs ook een rol spelen bij de zichtbaarheid op Funda. De zoekcriteria op Funda gaan met stappen van € 25.000 tot € 400.000 en daarna in stappen van € 50.000,-. Een vraagprijs van € 300.000 zorgt voor zichtbaarheid van de woning in een zoekopdracht tot en met € 300.000 en een zoekopdracht vanaf € 300.000. Een woning met een vraagprijs van € 310.000 wordt alleen gevonden bij een zoekopdracht vanaf € 300.000.

Kortom, er zijn diverse factoren van belang, dus laat u goed informeren door een NVM-makelaar.

 

In ons volgende blog: Welke addertjes zijn er onder het gras bij de verkoop van een huis?